Sunday 15 July 2018

BERDEPAN MAKHLUK HALUS DALAM MAHKAMAH




Baru-baru saya menghadiri seminar pengendalian kes makhluk halus di mahkamah syariah anjuran JAKESS di Shah Alam pada 4 & 5 Julai 2018. Alhamdulillah, diskusi yang sangat bermanfaat dan menyegarkan. Dalam penulisan kali ini saya ingin kongsikan kepada anda beberapa info penting berkenaan seminar ini. 

Baca sahaja tajuk Pengendalian Kes Makhluk Halus di Mahkamah. Mesti ramai terfikir adakah makhluk halus ni dibicarakan di Mahkamah? Huhu Sebenarnya bukan begitu, mana mungkin makhluk halus dibicara di mahkamah.  Sebenarnya keseluruhan isi seminar ini menjelaskan, bagaimana mengendali sesuatu urusan kes bilamana pihak-pihak yang terlibat mengaku bahawa mereka disihir oleh orang lain.

Contoh mudah, Toyyib telah menceraikan isteri dia dengan talak 3. Bila pergi ke mahkamah untuk pengesahan cerai. Toyyib mengaku bahawa beliau disihir dan tidak menyedari peristiwa tersebut. Bagaimana hakim atau peguam ingin menentukan kebenaran bahawa Toyyib benar-benar disihir. Apakah elemen-elemen yang menjustifikasikan kebenaran Toyyib. Bagaimana menentukan bahawa hal yang dialami itu samada penyakit mental atau sihir. Inilah gambaran asas seminar tersebut.

Terlalu banyak info penting yang ingin saya kongsikan dibawah, namun saya kira cukup sekadar poin-poin sahaja. Nanti di bawah saya terangkan satu benda penting. Baca dulu poin2 ni ya.

Antara poin-poin penting dalam seminar;
1. Pengenalan alam jin (Asal usul, Ayat quran & hadis, doa pelindung)
2. Sejarah Sihir.
3. Kes-kes berkait Makhluk halus ( Yg famous kes Mona Fendy)
4. Forensik Metafizik
5. Sihir berdasarkan Mens Rea & Actus Rea
6. Mengesan pengamal sihir?
7. Beban pembuktian dari pendakwa.
8. Pengenalan kepada simptom-simptom lazim sihir.
9. Seksyen yang terkait dalam enakmen/akta berkaitan makhluk halus.
10. Pendedahan kepada prosedur teknikal penyelidikan & usaha sama pelbagai pihak.
11. Pengenalan kepada skala GSP 48.

Inilah antara beberapa poin yang sempat saya catatkan sepanjang seminar, saya lihat kebanyakan pembentang lebih banyak menghuraikan poin-poin penting ketika dalam seminar berbanding catatan dalam kertas kerja.

Antara banyak-banyak poin diatas. Saya akan terangkan tentang forensik metafizik (FM). FM ni bermaksud satu proses pengkajian, penyelidikan dan penyiasatan dalam hal-hal mistik. Dia membahaskan bagaimana sesuatu forensik (baca; siasatan) dijalankan pada benda-benda metafizik (baca;mistik)

Di bawah ini adalah 3 langkah/kaedah/cara melakukan sihir. Jadinya, bila sesuatu kes berlaku dan  orang lain atau mangsa sendiri mengakui telah disihir. Antara kaedah penentuan kebenaran tersebut adalah dengan mengikuti 3 langkah di bawah.



1. KHADAM SIHIR.

khadam disini memberi erti kewujudan persefahaman (MoU) atau seruan antara penyihir dengan makhluk halus. Dari aspek kehakiman, kewujudan khadam ini boleh dilihat melalui tempat pemujaan  dan mantera-mantera yang digunakan. Kebiasaaanya penyihir akan menggunakan 'orang tengah' atau syaitan untuk menyempurnakan sihir tersebut. Maka wujud la bentuk pemujaan dan pematuhan syarat.

2. BAHAN SIHIR.

Kita mampu mengetahui bentuk/jenis sihir yang digunakan penyihir, hanya dengan melalui bahan-bahan sihir. Kebiasaan bahan-bahan yang digunakan adalah dari asal tubuh mangsa seperti rambut, kuku (apa-apa sahaja melibatkan dna). Selain itu, bahan-bahan fizikal seperti pakaian boleh juga dijadikan bahan sihir.

Kita sendiri mampu menilai samada wujud atau tidak sihir tersebut. Lihat sahaja pada elemen-elemen ketika proses pemujaan. Limau, pulut, beras, garam, pisau, darah, tengkorak dsbnya. Ini semua bahan-bahan untuk sihir. Bayangkan anda jumpa barang-barang ini dalam rumah seseorang, bukankah kita sendiri mencurigai hal tersebut. Atau sebenarnya kita menganggap hal itu biasa? Mustahil.  Sebab itu saya katakan bahawa kita sendiri boleh menilai berkenaan kewujudan sihir tersebut hanya dengan mengenalpasti bahan-bahan sihir.

3. KAEDAH SIHIR.

Kaedah sihir ini, lebih kepada CARA yang digunakan penyihir untuk menyihir samada meniup, mencucuk, menanam, membakar, melayur, menikam dan sebagainya. Kaedah ini hanya diketahui oleh penyihir. 

________________________________________________________________

Jadinya nanti bila berlaku kes melibatkan sihir, anda boleh kenalpasti dengan membuat siasatan terlebih dahulu mengikut 3 langkah diatas. Tapi lebih baik serahkan pada mahkamah yang mempunyai pakar tersendiri untuk penentuan kes sihir. 3 langkah ini masih boleh diperbincangkan lagi dan ianya bersifat teori lagi.

Sebenarnya ini hanyalah permulaan sebelum masuk kepada perbahasan sebenar pengenalan Skala 48 GSP.



Atas ini adalah satu contoh. kaedah yang mudah untuk anda faham bagaimana langkah-langkah metodologi perlaksanaan sihir.

OK, 3 langkah diatas hakikatnya masih sukar untuk dikenalpasti oleh hakim atau peguam. Tambah bermasalah bila hakim atau peguam tidak mempunyai asas ilmu pengubatan islam.  Bagi memudahkan pengendalian kes ini. Ada satu pasukan penyelidikan telah membentuk satu mekanisma penentuan kes sihir. Sila rujuk diatas, poin 11 berkenaan skala GSP 48. Poin ini lagi menarik. nanti-nanti ada masa saya kongsikan ya

Selamat membaca.

Bawah ini saya sertakan link (google drive) untuk kertas kerja pembentangan dalam seminar.

https://drive.google.com/open?id=1a1OO75CGQQlfuQHN0Zm8u17X0HhgaE7T


2 comments:

  1. nabilahabdrahim94@gmail.com

    ReplyDelete
  2. Bawah ini saya sertakan link untuk dapatkan kertas kerja. Saya cadangkan sedari baca kk bertajuk 'Sihir, Kedudukannya di Mahkamah' terlebih dahulu untuk memahami perbahasan seminar. sekian. Moga bermanfaat


    https://drive.google.com/open?id=1a1OO75CGQQlfuQHN0Zm8u17X0HhgaE7T

    ReplyDelete

BOLEH KE HIBAH HARTANAH YANG DALAM HUTANG

PEMBENTANGAN KERTAS KERJA HIBAH HARTANAH BERCAGAR Baru ni saya hadir satu pembentangan kertas kerja bertajuk  Hibah Hartanah Berc...