Thursday 5 July 2018

PENGALAMAN SEMINAR PENGENDALIAN KES MAKHLUK HALUS

Alhamdulillah syukur dapat menghadiri seminar bertajuk "Pengendalian kes Di Mahkamah Syariah Yang Melibatkan Ganggun Makhluk Halus" bertarikh 4 & 5 Jun 2018 di Dewan Muktamar Jabatan Kehakiman Syariah Selangor. Seminar yang dihadiri lima orang tenaga pakar dalam membahaskan kes berkenaan gangguan makhluk halus ini sangat-sangat menarik kerana disamping mempunyai hidangan pembentangan kertas kerja yang menyegarkan, turut memenuhi ruangan peserta adalah terdiri dari pegawai-pegawai Mahkamah Syariah Negeri Selangor. Mereka yang pakar-pakar ini saya jumpa bincang dan meminta buah nasihat sebagai bekal profesion guaman akan datang. PUAS!



                                                   (Gambar rasmi seminar)


Bengkel 2 hari ini mengfokuskan, bagaimana sesuatu penghakiman melibatkan kes makhluk halus ini dijustifikasikan benar-benar berlaku. Kadangkala orang kebanyakan langsung tidak mempercayai, sukar mempercayai, menipu disihir, keliru antara masalah sihir dan kecacatan mental. Dan bermacam gaya fikir.

Namun seminar ini hadir menangkis setiap satu masalah-masalah yang timbul melibatkan perundangan. Sekaligus menerangkan apakah punca, simptom, kesan sihir dan elemen-elemen lain yang boleh menjadi bahan pembuktian.







                      (Penceramah menayangkan video ringkas petikan dari cerita 'SANTAU')

Video ini sekadar simulasi maya untuk menjelaskan kepada para peserta elemen-elemen sihir melibatkan punca, bahan, kaedah dan kesan kepada mangsa. Selepas sahaja sesi tayangan video. Dr Mahyuddin menerangkan 3 unsur penting dalam penentuan sesuatu kes melibatkan makhlus halus;

1. Khadam Sihir
2. Bahan Sihir
3. Kaedah Sihir

3 Unsur ini terhasil dari ijtihad berdasarkan Hadis Sohih Al-Bukhori berkenaan peristiwa Nabi Muhammad S.A.W disihir oleh Labid Ibn A'som.






         Dr Mahyuddin Ismail sedang menerangkan tentang beberapa kes yang terjadi  di mahkamah yang disyaki mempunyai unsur sihir.



Dr Mahyuddin sedang menceritakan 3 poin asas mengenalpasti penyakit mental. 
1. Tak tidur lebih 3 hari.
2. Dia mengulang perkataan sama banyak kali dalam 5 minit.
3. Berubah tabiat/perangai/personality dalam tempoh singkat.





(Bergambar bersama Dr Lukman Abd Mutalib, Pensyarah USIM. Beliau antara tenaga pengajar saya dalam subjek Undang-Undang Keterangan Islam. Bersebelahan beliau adalah Tuan Husni Za'im yang merupakan alumni KUIM (nama kini USIM). Sekarang sedang berkhidmat sebagai Hakim Mahkamah Rendah Syariah  Sabak Bernam.






(Bersama dengan Dr Mahyuddin  Ismail, Pensyarah UMP. Beliau antara panel pendraf akta Jenayah Sihir. Yang duk pegang tu adalah buku penulisan beliau bertajuk “Ahli sihir ke tali gantung”)







(Gambar sedang bersahaja dengan seorang Dr dari UITM Jengka. Dr Abu Bakar menyelesaikan tesis Phd beliau dalam bidang percukaian. Beliau antara individu yang sempat saya sapa. Sangat menginspirasikan. Kerap beliau peringatkan agar sambung belajar sehingga Doktor falsafah.)


 Sekian

Terima Kasih






No comments:

Post a Comment

BOLEH KE HIBAH HARTANAH YANG DALAM HUTANG

PEMBENTANGAN KERTAS KERJA HIBAH HARTANAH BERCAGAR Baru ni saya hadir satu pembentangan kertas kerja bertajuk  Hibah Hartanah Berc...