Sunday 3 June 2018

RELEVANSI TINDAKAN JAWI TERHADAP SITI KASSIM






Awam sudah pasti sangat mengenali manusia bernama Siti Kassim. Beliau sering kali menimbulkan isu dan tindak tanduk yang kontroversi. Kontroversi terhadap individu atau institusi yang asalkan berjenama islam atau kepada yang memperjuangkan agama islam.

Ada sahaja isu yang dibangkitkan. Dari isu penggunaan kalimah Allah kepada agama kristian, mempertahan hak LGBT, menyerang institusi agama islam seperti JAKIM, memperkotak katikkan isu RUU355 dan semalam beliau membuat kemunculan sekali lagi menerusi tularan media sosial.

Jika anda melihat video tersebut, barang pasti terkejut dengan aksi spontan siti kassim dan kekawan beliau terhadap tindakan yang dilakukan pihak pegawai penguatkuasa agama yang hadir menghalang acara ratu cantik yang DISYAKI terdiri dari orang islam.

Nah video tengok video yang tular tu;




Jom Teliti Relevansi Tindakan Pegawai Penguatkuasa Agama (PPA).

Sila fahami terma-terma ini terlebih dahulu:

Pegawai Peguatkuasa Agama (PPA)
Akta Tatacara Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) (ATJSWP)
Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) (AKJSWP)

Ada tiga perkara yang menjustifikasikan sebab tindakan PPA itu sebagai relevan.

PERTAMA, pihak PPA menerima aduan dari orang awam yang mengkhabarkan tentang acara pertandingan ratu cantik. Laporan yang diberikan oleh orang awam boleh menjadi justifikasi untuk pihak PPA bertindak menyiasat.  Seksyen 9, ATJSWP menjelaskan;

"Tiap-tiap orang yang mengetahui pelakuan atau niat mana-mana orang lain untuk melakukan apa-apa kesalahan hendaklah dengan serta-merta memberikan maklumat kepada Pegawai Penguatkuasa Agama atau pegawai polis yang terdekat tentang pelakuan atau niat itu."

So, salah ke tindakan PPA buat begitu? 

Kompom tidak salah kerana PPA menerima aduan dari awam. Satu lagi kedatangan mereka adalah untuk MENYIASAT, bukan untuk MENJATUHKAN HUKUMAN. Jika anda berada dalam situasi itu, merasakan berada pada pihak yang benar. Tidak perlu melenting marah atau pekik suara. Beri ruang pada PPA untuk menyiasat. 

KEDUA, tindakan PPA membuat serbuan terhadap acara pertandingan ratu cantik itu adalah dalam urusan yang dibenarkan undang-undang. Anda dengar tak dalam video itu siti kassim minta waran? ya bertubi-tubi minta waran. mana waran? mana waran? mana waran?




Sebenarnya perbuatan atau kesalahan yang dilakukan siti kassim itu adalah termasuk dalam 'kesalahan boleh tangkap'. Kesalahan boleh tangkap sebenarnya tidak memerlukan waran pun. 

Seksyen 2, ATJSWP ada terang berkenaan 'kesalahan boleh tangkap' yang berbunyi;

"-kesalahan boleh tangkap- ertinya sesuatu kesalahan yang boleh dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh satu tahun atau lebih yang baginya pada lazimnya Pegawai Penguatkuasa Agama atau pegawai polis boleh menangkap tanpa waran"

Nampak tak dimana pernyataan 'kesalahan' yang dikatakan boleh tangkap itu? Tak nampak kan. hehehe. Memang payah nak nampak 'kesalahan' tu.  Anda kena teliti semula pada pernyataan 'sesuatu kesalahan yang boleh dihukum dengan pemenjaraan selama tempoh satu tahun atau lebih'. 

Peryataan diatas menghendakkan kita untuk melihat apakah jenis-jenis kesalahan sehingga membolehkan seseorang itu dipenjarakan setahun atau lebih dari itu. Maka rujukan kita seterusnya adalah Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997. Akta ini akan jelaskan apakah jenis kesalahan yang membolehkan tertuduh dikenakan penjara satu tahun atau lebih. 

Oleh itu, dalam kes mak cik siti zabedah kassim ini adalah kerana mereka melanggar fatwa yang telah diwartakan wilayah persekutuan. Sila sambung pada poin ketiga....... 

Sebab KETIGA yang membenarkan kerelevenan tindakan PPA adalah kesalahan yang dilakukan oleh siti kassim dan sekutunya iaitu kesalahan menerusi perlanggaran fatwa yang telah diwartakan. Mereka terlibat dengan acara pertandingan ratu cantik.  

Seksyen 9, AKJSWP menjelaskan;

"Mana-mana orang yang bertindak dengan cara yang menghina pihak berkuasa agama atau mengingkari, melanggar atau mempertikaikan perintah atau arahan Yang di-Pertuan Agong sebagai Ketua Agama Islam, Majlis atau Mufti, yang dinyatakan atau diberikan melalui fatwa, adalah melakukan suatu kesalahan dan apabila disabitkan boleh didenda tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun atau kedua-duanya."

Cuba anda lihat hukuman tu.


"tidak melebihi tiga ribu ringgit atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi dua tahun"

Ayat atas ini lah yang mempunyai hubungkait dengan poin PERTAMA yang telah penulis jelaskan sebenarnya termasuk dalam 'kesalahan boleh tangkap' menurut seksyen 9, ATJSWP.

Wilayah persekutuan menerusi cadangan Mufti wilayah pada 8 Februari 1996 telah mewartakan fatwa bahawasanya, adalah suatu kesalahan bagi seseorang muslim menyertai, menganjurkan atau menyumbang apa-apa bentuk sumbangan dalam acara pertandingan ratu cantik. 





                   
                          (Sila rujuk link: http://efatwa.muftiwp.gov.my/?search=ratu+cantik&search kategori=&tahun=&search-status= )


Konklusinya, kehadiran PPA adalah untuk membuat siasatan, samada wujud atau tidak perlanggaran undang-undang jenayah islam. Itu sahaja. Keadilan sesuatu penghakiman sangat bergantung kepada proses penyiasatan.

Umat islam dan seluruh rakyat sewajarnya tenang dan jangan menganggu sebarang proses mahkamah. Kita pakat doakan kebenaran tertegak.



No comments:

Post a Comment

BOLEH KE HIBAH HARTANAH YANG DALAM HUTANG

PEMBENTANGAN KERTAS KERJA HIBAH HARTANAH BERCAGAR Baru ni saya hadir satu pembentangan kertas kerja bertajuk  Hibah Hartanah Berc...